Allt om content marketing, eller innehållsmarknadsföring - på ren svenska

Content marketing är ingen quick fix, men det kan hjälpa dig att systematiskt och konsekvent generera leads och bearbeta kunder i alla delar av köpresan.

1994 köpte amerikanska mobiloperatören AT&T världens första internetannons, på en tech-sajt som idag heter Wired. De betalade 30.000 dollar för att visa en banner överst på sidan i tre månader. 44% av alla som besökte webbplatsen klickade på annonsen.

Idag är det bara 0,46% som klickar på en bannerannons på nätet. Vill du annonsera så behöver du köpa exponering för fler än 200 personer för att få ETT klick.

“Vi är trötta på att bli förföljda av vitvaruannonser så fort vi googlat efter kylskåp”

Vi är helt enkelt trötta på att bli förföljda av vitvaruannonser så fort vi googlat efter kylskåp. 51% av svenskarna ogillar reklam, och de känslorna smittar av sig på företaget som är avsändare för annonsen.

Men sökannonser på Google då? Dom är väl bra?

Jovars, i genomsnitt är det ungefär 2% som klickar på översta annonsen i Googles sökresultat. Men eftersom hälften av mobilklicken är oavsiktliga på grund av tjocka fingrar på en liten skärm så är klickfrekvensen lägre än statistiken visar.

Effekten av annonser online är liten - oavsett var du publicerar dem.

Enklaste vägen att nå folk online är att hamna högt i sökresultaten på Google, för 33% av alla som Googlar klickar på det översta riktiga sökresultatet.

Men hur gör du för att placera dig överst i sökresultaten på Google? Konkurrensen är ju stenhård.

“I längden är enda sättet att konkurrera, att tänka som en redaktör”

Sökoptimering är en förutsättning. Din sida behöver ladda snabbt och ha rätt nyckelord i rubriker och texter. Men i längden är det enda sättet att konkurrera att tänka som en redaktör:

Ta reda på vilka frågor, funderingar och vilken information just dina kunder googlar efter. Publicera sedan text, video och annat innehåll som som kunderna letar efter.

Kvalité och kundkännedom är helt avgörande för att lyckas. Om du skriver “marksten” i dina rubriker så kommer inte kunderna som söker efter “betongplattor” att hitta dig.

Google vill ge den som söker bästa möjliga svar på sin fråga. Det betyder att om din webb bara har en text på 100 ord som beskriver din “marksten” så kommer Google placera din webb nedanför alla de webbplatser som har filmer, utförliga textbeskrivningar, bilder och kundrecensioner om sina “marksten”.

Syftet med annonser är att avbryta människor när de läser något intressant och leverera ett budskap de inte är intresserade av.

Content marketing är att skapa det där innehållet som människor tycker är intressant. Innehåll som dina kunder läser eller tittar på av egen fri vilja, för att det är intressant, lärorikt eller underhållande.

När du publicerar innehåll av hög kvalitet på din webb som dina kunder finner lärorikt och underhållande klättrar du i sökresultaten på Google. Om du gör det bättre än alla andra inom din bransch så hamnar du överst, och då händer det grejor.

Då kommer en tredjedel av alla som googlar “laddbox” eller “CRM-system” hitta dig, oavsett om dina produkter är bäst eller inte. Och du behöver inte betala en krona för annonser som ingen ser.

“content marketing dig möjlighet att jobba FÖR dina “kunder” istället för att jobba för att FÅ kunder”

När du sedan har dina kunders uppmärksamhet så ger content marketing dig möjlighet att jobba FÖR dina “kunder” istället för att jobba för att FÅ kunder.

Du blir en källa till kunskap och inspiration, vilket bygger förtroende och ger dig uppmärksamhet och exponering.