Så ökar du din webbs affärspotential

Dags att öka din webbs affärspotential?

Har du funderat på hur din webbplats kan generera mer affärer?

Många webbar är bara avancerade visitkort, med information om företagets produkter och tjänster. Men för att generera affärer behöver din webb ha betydligt mer kundfokuserat och hjälpsamt innehåll än så.

Här är några tips om hur du kan göra din webb till en kundmagnet.

Hur stor affärspotential har din webbplats ?

En webbsidas affärspotential kan definieras av följande ekvation: 

Affärspotential = Trafik x konverteringsgrad x en kunds genomsnittliga värde

Trafik är totala mängden besökare per månad.

Konverteringsgraden är den andel av besökarna som gör det du vill att de ska göra – exempelvis köpa något, fylla i ett kontaktformulär, ladda ner instruktioner, anmäla sig till ett seminarium, med mera.

En kunds genomsnittliga värde är den summa som en kund köper för. Kan bli en återkommande kund under många år.

Vill du öka din webbsidas affärspotential kan du jobba med att öka trafiken, och/eller konverteringsgraden.

Vi börjar med trafiken.

Trafiken till en webb kan delas in i fem kategorier:

Direkttrafik = när någon skriver in din webbadress i sin browser och trycker enter.

Organisk trafik = när någon söker efter något på Google, klickar på en länk och hamnar på din webb

Social trafik = När någon klickar på en länk i sociala medier.

Hänvisningstrafik = När någon klickar på en länk till din webb på en annan webbplats.

Köpt trafik = När någon klickar på en annons i exempelvis Google eller en webbplats.

De olika trafikkategorierna påverkas av olika saker:

Direkttrafiken ökar när ett företag blir mer välkänt.

Organisk trafik ökar ju mer kvalitetsinnehåll du har på din webb som efterfrågas av Googles användare – exempelvis guider, instruktioner och svar på kundernas frågor.

Social trafik ökar ju fler som delar era inlägg i sociala medier.

Hänvisningstrafik ökar ju fler som länkar till er webb.

Köpt trafik ökar ju fler och bättre annonser ni köper.

Olika typer av trafik är olika mycket värda

Alla trafikslag är inte lika mycket värda.

Den viktigaste trafiken att stärka är den organiska trafiken, eftersom det påverkar både konverteringsgraden och alla de andra trafiksorterna (utom köpt trafik) positivt.

Folk söker efter instruktioner, inspiration och svar på frågor. 

Om du publicerar material som människor letar efter så kommer trafiken till din webb att öka. Chansen att folk delar ditt innehåll i sociala medier eller länkar till din webb från sin egen blogg ökar. Och när fler hittar er så ökar även direkttrafiken.

Men hur funkar det med konverteringsgraden?

Konverteringsgraden påverkas av upplevelse och kundfokus

2020 var den globala genomsnittliga konverteringsgraden inom e-handeln 2,86%. Men eftersom konverteringsgraden är olika för olika branscher och för olika typer av konverteringar. Det är rätt normalt att ligga mellan 1-5%.

Generellt stiger konverteringsgraden om:

  • Priset sänks

  • Innehållet (text, bild, video, illustrationer) blir mer relevant och intressant för kunden i rätt kontext.

  • Innehållet blir enklare att förstå.

  • Din webbsida går snabbt att ladda

  • Förtroendet för ditt varumärke och dina produkter ökar.

  • Besökaren upplever att det du erbjuder på din webb har högre värde än det dina konkurrenter erbjuder.

Du kan alltså öka din konverteringsgrad genom att förenkla och förbättra innehållet på din webb.

Utgå alltid ifrån kundens perspektiv.

Exempel - Så ökar Byggmax sin trafik och konverteringsgrad med innehåll som hjälper kunden

Bengt ska bygga en altan, men vet inte hur man gör. Därför googlar han frasen ”bygga altan”. I snitt görs 12.100 google-sökningar per månad på den frasen.

Överst i sökresultatet hamnar en guide som heter ”bygga altan” på byggmax.se. På andra plats kommer en guide som heter “bygga altan och trädäck” på beijerbygg.se.

Bengt klickar på de två översta söksvaren i Google för att se vilken instruktion som är enklast att förstå.

Text, video och inköpslista

Byggmax har en komplett guide med text och videor som visar hur man går tillväga. Dessutom finns en inköpslista med allt Bengt behöver, så det är enkelt att skriva in hur många löpmeter man behöver och beställa direkt. Beijer däremot har endast en skriven guide, utan videomaterial eller inköpslista.

Bengt väljer Byggmax guide eftersom den är enklast att förstå och för att man kan beställa allt material direkt i guiden. Sen sätter han igång och mäter upp hur mycket virke han behöver.

Direkttrafiken ökar

När Bengts granne frågar hur han vågar bygga altan själv så berättar Bengt att han hittade bra instruktioner på byggmax.se. Då ökar kännedomen om Byggmax, vilket gör att direkttrafiken till företagets webb ökar. Kanske behöver grannen bygga något snart också och då kanske Byggmax ligger nära medvetandet.

Sociala trafiken ökar

När Bengt är färdig med altanen blir han så stolt över resultatet att han lägger ut en bild på facebook. En vän i hans nätverk gillar markstenen som Bengt ramade in sin altan med och frågar vad den heter och var han köpte den. Bengt svarar och tipsar om de enkla instruktionerna han hittade på Byggmax webbsida. Det gör att den sociala trafiken ökar.

Hänvisningstrafiken ökar

Om Bengt också berättar om sitt byggprojekt i sin personliga blogg och länkar till Byggmax så kommer företagets hänvisningstrafik öka.

Organiska trafiken ökar

Byggmax hamnar överst i sökresultatet på Google för att deras guid är mest användarvänlig. Det gör att den organiska trafiken ökar. Eftersom kunden kan beställa virke direkt i guiden så ökar även konverteringsgraden.

Om Beijer hade haft en guide med lika bra eller bättre instruktioner som Byggmax så hade Bengt kanske valt den guiden istället och köpt allt sitt material där.


Robert Rundberget

Om författaren

Robert Rundberget har arbetat som journalist, copywriter och kommunikatör sedan 2001.

Kroniskt nyfiken på allt inom digital kommunikation drivs han av att göra brutalt hjälpsam marknadsföring online. Sedan 2018 driver han Kontento AB i Karlstad, med fokus på content marketing eller innehållsmarknadsföring.


Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Studie av 284 värmländska B2B-företags webbar – vilket innehåll ger mest trafik?

Nästa
Nästa

VSV/Unite lockar unga lastbilsförare med content marketing