Därför är en blogg nyckeln till framgång online

Många frågar mig hur man gör för att komma igång med innehållsmarknadsföring. Det bästa tipset jag kan ge är: Börja blogga, och gör det nu!

Varför? Läs vidare.

Perfekt för en liten budget

Innehållsmarknadsföring är en form av digital marknadsföring, som är perfekt för företag med liten marknadsbudget.

Inte minst eftersom det generar tre gånger fler leads än traditionell marknadsföring och kostar 62% mindre. Det beror på att innehållsmarknadsföring ökar din synlighet bland kunder som letar efter sådant som du säljer.

Effekten kommer efter en stund

Det är viktigt att förstå att innehållsmarknadsföring inte är en kampanj, utan en långtgående process som tar tid att bygga upp.

Du kommer inte se någon effekt på flera månader, kanske ett halvår. Men den kommer.

Effekten av innehållsmarknadsföring ackumuleras över tid och växer som en snöboll. Därför kostar det mer i början, men mindre när du byggt upp en bank av intressant innehåll på din webb.

Innehåll vs sökannonsering

Jämför det med betald sökannonsering på Google, där effekten kommer snabbare, men försvinner så fort du slutar betala, eftersom du hyr utrymme.

Du skapar ditt eget media

Med innehållsmarknadsföring skapar du istället ditt eget media genom att publicera innehåll på din egen webbsida. Och det innehållet lever vidare och genererar affärer tills du själv tar bort det.

Börja blogga!

Det enklaste att börja med är att blogga. En studie vi gjorde själva 2021 visar att företag som bloggar får 463% mer organisk trafik än företag som inte bloggar.

Enligt statistik från The Content Marketing Institute så generar små företag som bloggar 126% fler leads än små företag utan bloggar.

77% av internetanvändarna läser bloggar. Och 84% förväntar sig att företag ska producera innehåll som löser problem, ger upplevelser, underhållning och skildrar evenemang.

Blogga regelbundet!

Blogga en gång i veckan. Minst. Marknadsföring handlar om uthållighet. Det handlar om att kommunicera väl, så ofta som möjligt. Som konsumenter behöver vi i snitt stöta på ett varumärke 11,4 gånger innan vi känner oss tillräckligt bekanta med det för att köpa det. 

Ju mer du bloggar desto mer trafik kommer du få på din webb. En studie visar att om du bloggar 16 gånger i månaden kommer du få 3,5 gånger mer trafik än om du bara bloggar fyra gånger.

Men det måste vara blogginlägg som ger dina kunder kunskap, eller något annat konkret värde.

Ger bättre SEO och fler leads

En blogg förbättrar också din sökmotoroptimering. Webbplatser med bloggar har i genomsnitt 434% fler sökmotorindexerade sidor än webbplatser utan blogg. 

Det betyder att de har ett 434% större fotavtryck hos Google, och att de kommer dyka upp i sökresultaten betydligt oftare än webbplatser utan blogg.

Så vänta inte, börja blogga nu!

Vet du inte vad du ska blogga om?
Läs: "Fem frågor varje kund vill ha svar på innan de köper">>

Kombinera med sökannonsering

Vill du ha en snabbare effekt och inte är rädd för att bränna lite pengar så är det en god idé att kombinera innehållsmarknadsföring med betald sökannonsering på Google. Då får du en snabb effekt tack vare annonseringen och bygger samtidigt upp ditt eget innehåll, som på sikt kommer generera mer trafik än sökannonseringen. Men avvakta att lägga pengar på sökannonsering tills du har byggt upp lite innehåll som dina besökare kan landa på.

Och har du själv inte tid eller kunskap att blogga så kan du ta hjälp av någon som kan.

Ha en fin dag!

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Vad företag kan lära sig av helt vanliga träd

Nästa
Nästa

Bättre employer branding med innehållsmarknadsföring