Att ge är effektiv marknadsföring

Det lönar sig att vara givmild i sin marknadsföring

Besökare i en godisaffär som fick en godisbit handlade 42% oftare än de som inte fick en godis.

I en annan studie fick restaurangbesökare en nyckelring i present vid ankomst. De köpte 12% mer mat än de som inte fick en nyckelring. Och om de fick en liten yogurt istället för en nyckelring så köpte de 24% mer än de som inte fick något, eftersom en yogurt bättre matchade behovet av mat än nyckelringen gjorde.

Att bjussa på något lönar sig, eftersom det sätter oss i en tacksamhetsskuld till den som är hygglig och ger.

Det betyder att du inte ens behöver vara osjälvisk för att ge, du kan ge av rent själviska orsaker.

Samma psykologiska princip aktiveras när du jobbar med content marketing. Om du bjussar på din kunskap och ger konkreta tips för hur ett problem kan lösas, så sätter du folk i en liten men befintlig tacksamhetsskuld till dig.

Dessutom visar du prov på din kompetens och bygger ett förtroendekapital hos mottagaren, som i bästa fall ser dig som en expert inom ditt kompetensområde.

Och enligt Edelman Trust Barometer så är experter de personer vi har störst förtroende för:

59% litar på en expert

39% litar på politiska tjänstemän

36% litar på journalister.

Så var lite hygglig och bjussa på din kunskap - det kan vara det mest lönsamma du gjort på länge :-)

Har du själv märkt av det här? Har du fått något för att du varit hygglig och gett?

P.S. Alla siffror i detta inlägg är hämtade från Influence av Robert Cialdini (2021). Läs den!

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Vad är content marketing?

Nästa
Nästa

Hamna överst i Google med content-kluster