Bättre employer branding med innehållsmarknadsföring

job.jpg

Enligt SCB kommer Sverige sakna 50.000 ingenjörer år 2035. En fis i rymden jämfört med vård och omsorg som enligt samma rapport kommer sakna över 140.000 utbildade. Så hur kan du göra dig mer attraktiv som arbetsgivare?

Svårare hitta duktiga medarbetare

För dig som arbetsgivare kommer det bli allt svårare att hitta duktiga medarbetare. Därför blir det också allt viktigare hur du kommunicerar och odlar ditt varumärke som en attraktiv arbetsgivare.

Innehållsmarknadsföring utmärkt strategi

Vill du stärka ditt varumärkes attraktionskraft och attrahera fler arbetssökande är content marketing, eller innehållsmarknadsföring, en utmärkt strategi. Men innan vi pratar om hur du går till väga ska vi bena ut det här med Employer branding lite. 

Vad är employer branding?

Lite förenklat är ditt ”Employer brand” ditt företags rykte. Det ryktet vilar på allt ni gör som företag. Hur era förpackningar ser ut, var ni har kontor, hur trevliga ni är när ni svarar i telefon. Men också vad era medarbetare berättar om jobbet när kompisar frågar, samt vad ni berättar på er webbsida och i era sociala kanaler.

Syftet med employer branding är att attrahera, behålla och stärka din arbetskraft.

Koppla värdeerbjudanden till ditt företag

Precis som inom ”vanlig” branding handlar det om att kommunicera på ett sätt som kopplar attraktiva ”värden” eller värderingar till ditt företags varumärke. Visa er kultur.

Inom employer branding pratas det om ”värdeerbjudanden” -  som exempelvis ”trygghet”, ”karriärmöjligheter”. eller ”bra lön”.

Attraktivaste värdeerbjudandena för svenska arbetstagare

Enligt en rapport från rekryteringsföretaget Randstad var de värdeerbjudanden som svenska arbetstagare efterfrågade mest under 2017:

  1. Trevlig arbetsmiljö

  2. Stimulerande arbete

  3. Bra balans mellan arbete och fritid.

Idel mjuka värden alltså. Lön och förmåner kommer först på sjätte plats.

Arbetssökande kollar webben först

En arbetssökande som överväger att skicka in en ansökan går först in på er webbsida och börjar sannolikt följa er i sociala medier för att försöka ta reda på hur det är att arbeta hos er. 

Hen undrar vad ni har för kultur, hur kul ni har, vilka som jobbar hos er idag, men också vilka förmåner som finns, vilka karriärmöjligheterna är, löneläge och mycket annat.

Besvara kandidaternas frågor

Att söka ett jobb kan vara nervöst för många. Tänk att du ska sänka den nervositeten genom att försöka besvara så många frågor som möjligt som en kandidat kan tänkas ha. 

Gör det enkelt för arbetssökande att ta reda på hur det är att jobba hos er genom att skapa en avdelning på företagets webbsida.  

Ta reda på vilka frågor folk har om ditt företag

Använd exempelvis answerthepublic.com för att ta reda på vilka frågor folk googlar efter svar på kring ditt företag. Sök helt enkelt på ditt företagsnamn så får du ut en grafisk redovisning som den du ser på bilden nedan.

Här har jag skrivit in IKEA och fått ut den här hjulet med frågor.

Frågor som googlats om ikea på answerthepublic.com

Notera vilka frågor som handlar om er som arbetsgivare. Här undrar exempelvis folk "Varför jobba på IKEA?", "Varför IKEA är framgångsrikt?" och mycket annat.

IKEA, som för övrigt har utmärkt employer branding-innehåll på sin webbsida, skulle kunna använda dessa insikter för att bestämma sig för vad deras innehåll på webben och i sociala medier ska handla om.

answer2.jpg

Exempel på intressant innehåll

  • Visa med hjälp av filmer, bilder och riktiga berättelser av och om anställda.

  • Ta oss med på en arbetsdag från morgon till kväll.

  • Berätta vilka utmaningar ni brottas med.

  • Visa vilken kamratskap som finns mellan medarbetarna.

  • Visa vilka passioner era medarbetare odlar på sin fritid - så visar du att ni månar om balansen mellan arbete och fritid.

  • Låt ansvaret för företagets instagramkonto hoppa runt hos olika medarbetare en vecka i taget.

Fånga upp prenumeranter till nyhetsbrevet

Låt folk anmäla sig till ert nyhetsbrev för att få nyheter och jobberbjudanden från er. De kanske inte är intresserade just nu, men kan tänkas bli intresserade i framtiden. När vi ska köpa något behöver vi i snitt stöta på ett varumärke 11,4 gånger innan vi litar tillräckligt mycket på det för att våga köpa.

Sannolikt funkar det på ungefär samma vis när vi letar jobb.

Goda exempel

Ett företag som lyckas väl med sitt innehåll är MTA Bygg i Halland och Skåne, som utsetts till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser. De har en hel webbplats med spännande innehåll som visar att en anställning där inte bara är ett jobb.

Ett annat gott exempel är Wint, som också har en hel webbplats om hur det är att arbeta hos dem.

Ta hjälp

Har du själv inte tid eller kunskap att skapa allt innehåll så kan du anlita någon som hjälper dig.

Tipsa

Har du fler tips på innehåll som stärker arbetsgivares varumärke? Tipsa gärna i kommentarerna här under.

Lycka till med din employer branding!

Ha en fin dag!

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Därför är en blogg nyckeln till framgång online

Nästa
Nästa

Fem vanliga marknadsföringsmisstag