Hur du skriver rubriker för webben

Att skriva rubriker för webben är klurigt. Det är frestande att skriva en rubrik som väcker så mycket uppmärksamhet som möjligt och lockar folk att klicka, men som du kommer se är det oftast en riktigt dålig idé.

Vårt viktigaste tips först

Vårt viktigaste generella tips är att alltid svara på två frågor innan du skriver en text och formulerar dina rubriker:

  • Vem är den här texten till för?

  • Vad är syftet med den här texten?

Försök att använda ett språk och en begreppsvärd som din målgrupp förstår och ha klart för dig vad du vill att din text ska åstadkomma.

Varför ska du ha rubriker i din text?

Rubriker hjälper läsaren hitta

Först av allt så hjälper rubriker läsaren att hitta i din text. Många “scannar” innehållet i en text med hjälp av rubrikerna i jakt på den information man är intresserad av. Se därför till att rubrikerna återspeglar vad ett stycke handlar om.

Rubriker påverkar din sökoptimering

Rubriker är också en av alla faktorer som påverkar hur högt en webbsida hamnar i Googles sökresultat. Gör du fel så kan din sida bli nästan omöjlig att hitta, men om du skriver och strukturerar dina rubriker på rätt sätt så ökar chansen att folk hittar din webb i rätt kontext. Då får du mer trafik, vilket ökar din webbsidas affärspotential.

Vad finns det för olika sorters rubriker?

På webben används oftast tre olika rubrikstorlekar: H1, H2 och H3, men du kan använda upp till sex rubrikstilar på webben.

Vad betyder H1?

“H” står för engelskans “header”, själva ”huvudet” på texten. Siffran står för storleken och prioriteringsordningen.

Vad är H1, H2 och H3?

H1-rubriken är den rubrik som syns i sökträffen på Google. I verktyg som exempelvis Yoast har du möjlighet att formulera en så kallad “SEO-rubrik”, vilket ersätter din H1:a i sökträffar.

H1-rubriken är den rubrik som syns i sökträffen på Google. I verktyg som exempelvis Yoast har du möjlighet att formulera en så kallad “SEO-rubrik”, vilket ersätter din H1:a i sökträffar.

  • H1 - Huvudrubriken och det viktigaste på sidan eftersom den talar om för läsaren och Google vad sidan handlar om. Det är också H1:an som används som rubrik på sökträffen i Google. Det ska endast finnas en H1-rubrik på samma sida. En H1 är ungefär som titeln på en bok.

  • H2 - Mellanrubrikerna kommer efter huvudrubriken i hierarkin och sammanfattar ett till flera stycken som handlar om samma sak. En H2 är ungefär som ett kapitel i en bok.

  • H3 - Underrubrikerna är som stycken i en bok och fungerar som rubrik för ett stycke som handlar om ett visst ämne.

H1 är alltså huvudrubriken medan H6 är den minst viktiga underrubriken. Med det sagt måste inte alla rubrikformat användas på en sida, huvudsaken är det finns en huvudrubrik, mellanrubriker och underrubriker.

Strukturera rubrikstorlekar i rätt ordning

För att Google ska kunna tolka ditt innehåll på bästa sätt är det nödvändigt att dina rubrikstorlekar ligger i rätt ordning. Du ska inte sätta exempelvis en H4 under en H2, för det kan förvirra Google.

Exempel på en korrekt rubrikstruktur:

H1 - titeln på din sida

H2 - avsnittsrubrik (kapitel)

H2 - avsnittsrubrik (kapitel)

H3 - underrubrik (stycke)

H2: - avsnittsrubrik (kapitel)

Välj inte den rubrik som är snyggast

Visuellt kan de olika rubrikstorlekarna se ut hur som helst, eftersom utseendet definieras av designen på din webbsida. Om du vill kan du alltså göra så att en H3 är större än en H2.

Ett vanligt misstag många gör när de publicerar en ny artikel är att använda exempelvis en H3 istället för en H2, för att de tycker den är finare. Men då är det bättre att definiera om hur en H2 ska se ut, så att du använder en rubrikstruktur som Google förstår.

Hur du formulerar en rubrik

Som vi konstaterade i inledningen så är det frestande att formulera en rubrik så att den väcker så mycket uppmärksamhet som möjligt för att folk ska klicka. Det är absolut inget fel att formulera intressanta rubriker, men om artikelns innehåll inte lever upp till det som din H1:a lovar så kan det göra att besökaren “vänder i dörren” och trycker på webbläsarens backa-knapp. En sådan rubrik kallas ofta för “clickbait” (klickbete) och den kommer på sikt att skada ditt anseende och din sökoptimering eftersom du får sämre “bounce rate”.
Läs varför manipulation sänker folks förtroende för dig här…

Dåliga H1-rubriker ökar din “bounce rate”

Vad är bounce rate?

När någon direkt trycker på backa-knappen kallas det för en “bounce”, och “bounce rate” är ett mått på hur stor andel av dina besökare som vänder i dörren.

Bounce rate är en viktig faktor som Google använder för att förstå hur bra din artikel matchar en viss sökfras. En hög bounce-rate gör att Google placerar din sida längre ner i sökresultatet. Inte bra.

Ett exempel på rubrik som ökar din bounce-rate:

Ett övertydligt exempel skulle vara ifall din sidas huvudurubrik var: “Mobiltelefoner för halva priset” och artikeln egentligen handlade om trasiga mobiltelefoner.

Eftersom de flesta skulle lämna den webbplatsen direkt så ökar din bounce rate, vilket i sin tur gör att sidan sjunker som en sten i sökresultaten.

Google rekommenderar själva att man ska låta rubriken tydligt återspegla innehållet på en sida…

Slutsats: Formulera din H1-rubrik så att den berättar vad din sida handlar om, utan att lova för mycket.

Använd dina viktigaste sökfraser för att bli upptäckt i rätt kontext

Folk gör mycket specifika sökningar på Google för att leta efter produkter, tjänster eller svar på konkreta frågor om hur man exempelvis gör något.

Var specifik

Ju mer specifik du kan vara när du formulerar texten och rubrikerna till en sida på din webb, desto större chans är det att någon ska hitta dig i rätt kontext.

Var inte klurig

Ett vanligt fel som många företag gör är att de försöker rubricera sina produkter och tjänster på ett klurigt vis - kanske med utgångspunkt ifrån vilken nytta de tänker att kunderna kan ha av en viss produkt.

Ett exempel på en dålig rubrik

Ett extremt exempel skulle kunna vara om ett verktygsföretag skulle rubricera en sida om borrmaskiner med “Effektiva verktyg för att göra hål”. En sådan sida skulle sannolikt aldrig dyka upp i rätt kontext, eftersom någon som letar efter en borrmaskin googlar efter just “borrmaskin”.

Gör en sökordsanalys

Här är en sökordsanalys från ubersuggest.io. Leta efter ord som har hög sökvolym, låg SD = konkurrens, och hög CPC = cost per click-pris vid sökmotorannonsering.

Här är en sökordsanalys från ubersuggest.io. Leta efter ord som har hög sökvolym, låg SD = konkurrens, och hög CPC = cost per click-pris vid sökmotorannonsering.

För att ta reda på vilka fraser folk använder för att leta efter dina produkter eller tjänster så kan du göra en enkel sökordsanalys. Använd gärna ubersuggest.io som är ett gratisverktyg för sökordsanalys, eller Answer The Public som är ett gratisverktyg för att se vilka specifika frågor folk googlar. Leta efter sökfraser med hög sökvolym, som är låg konkurrens om, men som är dyra att köpa för sökordsannonser.

Slutsats: Var så specifik som möjligt och försök använda ord och fraser som dina kunder använder när de söker dina produkter/tjänster i Google.

Hur lång ska en rubrik vara?

För H2:or och lägre prioriterade rubriker så spelar längden inte så stor roll. Men för H1-rubriker så finns det några saker att ta hänsyn till om du vill att din rubrik ska fungera bra både i Google och för personer som ska läsa den.

En idealisk längd för en H1-rubrik är 60-70 tecken, eftersom det är så många tecken som kan synas i en sökträff på Google.

Varför ska en H1-rubrik vara 60-70 tecken?

Säg att du har en sida på din webb som säljer vantar. Du skulle ju kunna skriva bara “Vantar” i din H1-rubrik, men det blir en ganska ospecifik rubrik, och dessutom utnyttjar du inte dina 70 tecken särskilt väl.

Ett exempel

Har du alla typer av vantar så kan du ju säga “Vantar för alla väder och händer”, och om du har en sida med enbart väldigt varma vantar så skulle du kunna skriva “Varma vantar för extremt kallt väder”, eller liknande.

Ha inte samma H1-rubrik på flera sidor

Detta kanske säger sig självt, men vi har sett exempel på webbplatser som har samma titel på flera sidor. Enligt Google själva så bör varje sida ha en unik rubrik för att sökmotorn enklare förstå vilken sida den ska visa i ett sökresultat.

Sammanfattning

Innan du börjar skriva: tänk igenom vem din text är till för och vad syftet är.

Rubriker påverkar din sökoptimering och hjälper läsaren att hitta och förstå.

Det finns sex olika rubrikstorlekar H1 - H6. Det kan bara vara en H1-rubrik per webbsida. Den fungerar som en boktitel, H2 är som en kapitelrubrik och H3 är som en styckerubrik.

Formulera specifika rubriker som innehåller dina viktigaste sökfraser och inte lovar mer än texten kan leverera. Det håller nere din bounce rate och ökar den kontextuella relevansen.

Lycka till med ditt skrivande.


robert_rundberget.jpg

Om författaren

Robert Rundberget har arbetat som journalist, copywriter och kommunikatör sedan 2001.

Kroniskt nyfiken på allt inom digital kommunikation drivs han av att göra brutalt hjälpsam marknadsföring online. Sedan 2018 driver han Kontento AB i Karlstad, med fokus på content marketing eller innehållsmarknadsföring.




Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

VSV/Unite lockar unga lastbilsförare med content marketing

Nästa
Nästa

6 saker du kan göra för att öka trafiken till din webb