7 saker som gör besökare till kunder

Contentskolan - del 1

Många företagare har startat sin verksamhet för att de älskar att snickra, coacha människor eller kanske designa hus. Men kort efter att de startat företag så inser de att ingenting händer om de inte lägger en stor del av sin tid på att marknadsföra sig, nätverka och odla relationer. 

Vill du växa och vara mer än en ordermottagare, så behöver du med största sannolikhet marknadsföra dig effektivt och systematiskt.

Det här är första delen i en serie inlägg där jag visar dig ett system att arbeta efter som bygger på content marketing.

Content marketing är brödsmulor

Tanken med content marketing är att skapa innehåll till din webb och sociala medier som kunderna letar efter och behöver. Det funkar som brödsmulor som gör att kunderna kan hitta dig när dom behöver din produkt.

Men det här handlar inte bara om att bli upptäckt. Med olika typer av innehåll så kan du hjälpa folk att ta sig hela vägen från besökare till kund.

En förutsättning för att du ska lyckas är att du vinner över dina konkurrenter i Zero Moment of Truth, som du kan se en film om här>> Och att du klarar att lura hjärnans eget SPAM-filter, Retikulära Aktiverings Systemet.

Din marknadsföring behöver helst klara av följande sju saker:

1. Gör det enkelt att upptäcka dig

Steg ett i all marknadsföring är att dina idealkunder ska kunna upptäcka dig i rätt kontext - det vill säga, när behovet av dina produkter eller tjänster uppstår.

I det här steget finns två primära mål. Den första är att du måste placera dig i kundens synfält, och det andra är att du behöver kommunicera på ett sätt som väcker kundens nyfikenhet.

Det enklaste sättet att bli upptäckt idag är att ha en webbsida som är sökoptimerad och att publicera innehåll på webben och i sociala medier som dina kunder letar efter och behöver. På så sätt kommer kunderna att hitta dig i rätt kontext - när de behöver dina produkter.

2. Gör det enkelt att gilla dig

Det andra steget i marknadsföringsprocessen är att dina kunder ska gilla dig. Ingen gör nämligen affärer med någon man inte gillar. Till viss del handlar det här förstås om personkemi, men det finns också en hel del insatser du kan göra för att folk ska gilla dig mer. Ett exempel är att bjuda på kunskap.

3. Gör det enkelt att känna förtroende för dig

Tredje steget är att folk ska känna förtroende för dig, för utan förtroende, ingen affär. Och förtroendet vi känner för människor, hänger mycket ihop med hur kunniga vi tycker att de är och om de håller vad de lovar.

4. Gör det enkelt att testköra din produkt - utan risk

Fjärde steget är att du behöver ge folk en möjlighet att testköra dina produkter utan någon risk eller kostnad.

Ett bra exempel på det här är företag som säljer programvaror som låter dig prova ett program i några dagar innan du måste betala.

5. Gör det enkelt att köpa

Femte steget är att det måste vara enkelt att köpa. Det handlar både om att du behöver förpacka dina tjänster så att det blir tydligt för kunden vad hon får och vilken nytta det ger henne, men också att själva köpprocessen är enkel.

Om man måste fylla i ett formulär och skapa ett kundkonto och välja 14 olika tillval så är det få som orkar ta sig hela vägen in i mål.

6. Gör det enkelt att köpa igen

Sjätte steget är att ge kunderna möjlighet att köpa igen, eller uppgradera sin tjänst för att få fler och bättre funktioner.

Det är oftast lättare att sälja mer till en befintlig kund än att skaffa en ny kund, så här kan du öka din försäljning med en liten insats.

7. Gör det enkelt att rekommendera dig

Sista steget i den här marknadsföringsprocessen är att göra det enkelt för dina kunder att tipsa sina vänner om dig.

Om du gör ett bra jobb så kommer du få goda referenser, men folk är ganska dåliga på att läsa tankar, så vill du att de ska ge dig fler referenser så behöver du knuffa lite på dem. Och här finns det en del du kan göra.

Så där har du det, sju saker din marknadsföring behöver göra för att den ska vara effektiv.

I nästa film kommer jag ge dig ett några recept på hur du kan klara steg ett i det här systemet - Att göra det enkelt för dina idealkunder att hitta dig.

Lycka till!


Om författaren

Robert Rundberget har arbetat som journalist, copywriter och kommunikatör sedan 2001.

Kroniskt nyfiken på allt inom digital kommunikation drivs han av att göra brutalt hjälpsam marknadsföring online. Sedan 2018 driver han Kontento AB i Karlstad, med fokus på content marketing eller innehållsmarknadsföring.




Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Gör så här för att synas mer

Nästa
Nästa

Så vinner du över konkurrenterna i Zero Moment of Truth