Gör saker bättre genom att göra bättre saker

Mitt första riktiga jobb var som copywriter på Metod Reklambyrå i Kristianstad 2001. Jag hade studerat Ogilvy och andra reklamgiganter och ville bli lika kreativ och påhittig som dem.

Men hur jag än skrev så slängde min mentor Börje varenda text i papperskorgen. “Ingen bryr sig om all fakta om du inte berättar en bra historia”, sa han.

Sedan dess har jag sökt förklaringar på vad han menade med “en bra historia”.

Ett tag trodde jag det var att bryta mot normer och logik för att att “tvinga” folk att reflektera, men det var bara effektsökeri. “Clickbait”, skulle vi sagt idag. Frågan jag ställde mig då var: “hur kan jag fånga folks uppmärksamhet i en värld full av brus och övertyga dem att detta är det bästa i världen?”.

Det kändes aldrig riktigt bra i magen. Jag skämdes för mitt jobb som reklamare eftersom jag pratade utan att räcka upp handen, störde mitt i filmen eller prackade på folk saker de inte behövde.

Sedan kom en amerikan som heter Seth Godin och sa att “marketing is making things better by doing better things”.

Mina starkaste drivkrafter.

Det förändrade allt. Mitt jobb var alltså inte att kränga saker, utan att hjälpa människor att lösa problem.

Det känns bättre i magen och blir en bättre historia. Dessutom mer lönsamt i längden eftersom det fokuserar på att bygga förtroende istället för att väcka uppmärksamhet. Om folk har förtroende för dig så behöver du inte jaga uppmärksamhet.

Efter det dök jag huvudstupa ner i all litteratur jag kunde hitta om content marketing. Jag började praktisera det i mitt jobb som kommunikationsansvarig på Paper Province, tills jag 2018 sa upp mig och startade det här företaget.

Så vitt jag vet är Kontento värmlands första och enda utpräglade content marketing-byrå.