Gör så här för att synas mer

Contentskolan – del 2

En av de svåraste sakerna för en företagare är att kommunicera så att rätt människor lägger märke till dig i rätt sammanhang.

Del 1 i contentskolan finns här…

Att det är så svårt beror på att kunderna varje dag möts av tusentals reklambudskap, samtidigt som de bombarderas av sinnesintryck från alla håll. Och all den här informationen skapar ett brus som stjäl större delen av dina kunders uppmärksamhet.

Vi har ett spam-filter

Men som tur är har vi människor ett spam-filter i hjärnan som kallas Retikulära aktiveringssystemet. 

Filtret hjälper oss dels att rikta vår uppmärksamhet mot det som är viktigt eller ovanligt, och dels att ignorera sådan information som vi redan känner till, eller som inte är relevant. Och det här sker helt automatiskt.

Om du hör ditt namn så kommer du alltid att haja till, men saker du inte bryr dig om, filtreras bort.

Alla marknadsförares värsta fiende, eller bästa kompis

Därför är Retikulära Aktiveringssystemet alla marknadsförares värsta fiende. Men om du vet hur det funkar så kan det vara kan bli din bästa kompis.

Skapa ett budskap som inte filtreras bort

Utmaningen är förstås att skapa ett budskap som INTE filtreras bort. Och det bästa vore såklart att formulera något som filtret flaggar som viktigt, för då kommer det att hamna längst fram i dina kunders medvetande.

Beskriv ett problem

Så hur kan du formulera dig för att överrösta allt brus? Mitt bästa tips är att utgå ifrån dina kundernas egna upplevelser. Ge dem deras ”godis”, och säg deras ”namn”.

Beskriv ett problem som du vet att dina kunder har. För självupplevda problem tar sig nästan alltid igenom spamfiltret, eftersom man förväntar sig att du också kommer berätta om en möjlig lösning. 

Krydda med något överraskande

Och om du dessutom kryddar ditt budskap med något överraskande, något som man inte förväntar sig, då öppnar du det retikulära aktiveringssystemet på vid gavel. 

Bygg en sökoptimerad webbsida

Mitt andra tips är att ha en sökoptimerad webbsida med innehåll som du vet att dina kunder letar efter. På så sätt kommer du att synas oftare i sökresultaten på Google.

Lycka till!


Hur bra syns din webb?

Köp en analys av din webb och få svart på vitt vilka förändringar du behöver göra för att din webb ska synas mer och generera fler affärer.


Robert Rundberget, Kontento

Om författaren

Robert Rundberget har arbetat som journalist, copywriter och kommunikatör sedan 2001.

Kroniskt nyfiken på allt inom digital kommunikation drivs han av att göra brutalt hjälpsam marknadsföring online. Sedan 2018 driver han Kontento AB i Karlstad, med fokus på content marketing eller innehållsmarknadsföring.


Du kanske också gillar

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Hamna på kundernas radar med rätt innehåll

Nästa
Nästa

7 saker som gör besökare till kunder