VSV/Unite lockar unga lastbilsförare med content marketing

Kan man locka unga att utbilda sig till ett praktiskt yrke med hjälp av content marketing? Det hoppas skogslogistikföretaget VSV/unite.

Antal behöriga chaufförer minskar

De senaste 20 åren har antalet svenskar som är behöriga för tung lastbil med släp minskat från 370.000 till 245.000. Efterfrågan på utbildade chaufförer finns, ändå är det allt färre som utbildar sig till lastbilsförare.

Inte konstigt att det är svårt för åkerier att hitta unga duktiga chaufförer.

Företag går i konkurs för att de saknar chaufförer

Enligt branschorganisationen Transportföretagen går ett antal företag i konkurs varje år för att de inte hittar personal nog att utveckla sin verksamhet.

Det vill skogslogistikföretaget VSV/Unite i Karlstad ändra på.

Ger unga en inblick i yrket

För att visa unga att chaufförsyrket är en kul och intressant karriärväg har vi hjälpt företaget att producera filmer om unga förare som älskar sitt arbete. Syftet är att ge unga en autentisk inblick i vad det innebär att jobba med att köra lastbil, genom att följa med en yrkesverkam person under en dags arbete.

Jennifer bor i en etta med turbo

Först ut är filmen om Jennifer Jonsson på Sällvens Entreprenad, som lite skämtsamt säger att hon bor i en etta med turbo. Jennifer älskar sitt arbete och drömmer om att en dag ha en egen lastbil att köra.


Robert Rundberget

Om författaren

Robert Rundberget har arbetat som journalist, copywriter och kommunikatör sedan 2001.

Kroniskt nyfiken på allt inom digital kommunikation drivs han av att göra brutalt hjälpsam marknadsföring online. Sedan 2018 driver han Kontento AB i Karlstad, med fokus på content marketing eller innehållsmarknadsföring.


Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Så ökar du din webbs affärspotential

Nästa
Nästa

Hur du skriver rubriker för webben