Fem vanliga marknadsföringsmisstag

– Och hur du undviker dem

Konkurrensen om dina kunders uppmärksamhet och pengar har aldrig varit större. De möts av 20.000 reklambudskap per dag. Det mesta är SPAM som inte tar hänsyn till vilka vi är, vilka intressen vi har eller i vilken kontext vi möter reklamen. 

Effekten är att hälften av alla svenskar ogillar reklam, eftersom den stör och är irrelevant. Den känslan smittar av sig på dig som avsändare. Den som inte gillar din reklam, gillar inte dig. Därför är det livsviktigt att du inte gör de här fem misstagen i din marknadsföring.

FEM VANLIGA MISSTAG SOM GÖR ATT DIN MARKNADSFÖRING MISSLYCKAS

Här är fem vanliga misstag du ska undvika om du vill maximera effekten av din marknadsföring.

1. Du har ingen strategi

Skulle du hoppa i bilen och köra utan att ha en destination? Knappast! Ändå är det många som marknadsför sig hej vilt utan att först ha satt upp vilka mål de vill uppnå, och vilken väg de ska ta för att komma dit.

Detta bör en strategi innehålla:

Börja med att skapa en strategi som slår fast vilket ditt effektmål du vill uppnå med din kommunikation. Exempelvis att sälja X antal produkter.

Ringa in din målgrupp och beskriv den så noga som möjligt utifrån demografiska fakta som ålder, geografi, utbildningsnivå och inkomst. Klura ut var målgruppen riktar sin uppmärksamhet, vad den lyssnar på, vad den tittar på, hur den hittar och väljer nya prylar (särskilt din typ av produkter eller tjänster) och vilka vilka de litar på.

Prata med folk i målgruppen och försök ta reda på vilka stories och budskap som berör dem. Vilka invändningar och klagomål de har på din typ av produkt. När och var och hur de köper nytt.

Utvärdera hur du med din budget, dina resurser i form av kommunikationskanaler och förmågor och kontakter kan nå fram till målgruppen på effektivast möjliga vis.

Slå fast vad du vill att din målgrupp ska:

Veta Känna Göra Efter de har exponerats för ditt budskap.

2. Du skickar JAG-budskap

Tro det eller ej, men människor i allmänhet (utom din mamma och pappa) är inte särskilt intresserade av dig eller ditt företag. De är inte så intresserade av vad du gör eller att ditt företag har rott hem en stor affär.

Däremot är de otroligt intresserade av sig själva. De är intresserade av vilka möjligheter som öppnar sig ifall de köper din produkt. De är intresserade av hur det kommer få dem att känna sig. De är intresserade av vad de kan göra med all den tid de frigör genom att köpa din tjänst, och vad grannarna kommer tycka om dem efter de har investerat.

Fundera inte på vad DU vill berätta, fundera istället på vad KUNDEN vill veta.

Här kan du läsa om varför all bra kommunikation måste utgå ifrån mottagaren.

3. Du besvarar inte kundernas frågor på din webbsida

Idag gör vi den mesta researchen inför ett köp själva, genom att googla och läsa recensioner och artiklar om det vi överväger att köpa. Vi ställer frågor direkt i google för att hitta den information vi söker.

Exempelvis: "Bästa cykeln för under 10.000 kronor".

Då hittar vi hundratals artiklar som jämför modeller och beskriver skillnader. Efter en stund har vi kanske trattat ner alternativen till två eller tre stycken. Då börjar vi lära oss mer om vilka komponenterna är för att förstå mer om skillnaderna mellan de olika cyklarna.

Det finns fem frågor alla vill ha svar på innan de köper något.

De är:

  1. Vad kostar det?

  2. Vilka problem och brister finns det med produkten?

  3. Vilka jämförbara produkter och alternativ finns det?

  4. Vad tycker andra användare (recensioner)

  5. Vilka är bäst i klassen?

Om du misslyckas med din marknadsföring kan det bero på att du inte svarar på de här frågorna. Om folk inte hittar svaren de söker på din sida, så söker de sig vidare tills de hittar någon som ger dem svar. Och det finns alltid någon.

Men om du har besvarat dessa är chansen istället stor att du suger till dig betydligt mer söktrafik än de som inte svarar på samma frågor. Eftersom det här är de fem vanligaste frågorna folk vill ha svar på så är det också de vanligaste frågeformuleringarna när de googlar. Och om du har skrivit bra svar, så är det kanske din webbsida de hittar.

4. DU VÄLJER INTE BUDSKAP EFTER MOTTAGARENS UTGÅNGSLÄGE

Fundera på vad din potentiella målgrupp har för attityd till din produkt och vad hon vet om den. Behöver hon mer VARFÖR-information, VAD-information eller HUR-information för att kunna köpa av dig?

Ett exempel: 96 % av alla svenskar vill agera miljövänligt, men de vet inte HUR de ska göra. Problemet är knappast att de saknar VARFÖR-info. De behöver få konkreta tips på VAD och HUR de ska göra.

5. DU ANVÄNDER FÖR FÅ KOMMUNIKATIONSKANALER

Google, Facebook och andra sociala kanaler blir allt snålare med att visa inlägg som länkar utanför den egna plattformen.

Google försöker så långt som möjligt svara på din sökfråga direkt i sökresultatet istället för att du ska behöva klicka på en länk för att få svar. För då är du kvar på Google och exponeras för den reklam som de säljer till sina kunder.

Facebook har samma målsättning. Om du länkar till din webbsida på Facebook så ser de till att den posten inte exponeras lika mycket som poster som inte länkar till en extern sida.

Det här har gjort att den organiska trafiken som du kan få från dessa jättar minskat till nästan helt obefintliga nivåer. Facebook skickar bara drygt en procent av sin trafik utanför Facebook. På Google resulterar 65% av alla sökningar i att vi klickar på någon av sökresultaten. På datorn. På mobilen är samma siffra 38%.

Eftersom alla dessa sociala plattformar skickar så försvinnande lite trafik till våra webbsidor är det viktigt att använda så många olika sociala medier som du orkar med. Då maximerar du din potentiella spridning.

Olika människor föredrar olika sociala medier så du behöver inte vara särskilt orolig för att du ska trötta ut folk så länge ditt budskap är relevant.

Vilka andra misstag gör folk i sin marknadsföring? Kommentera gärna.

Gilla och dela ifall den här artikeln var värdefull för dig.

Ha en fin dag!

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Bättre employer branding med innehållsmarknadsföring

Nästa
Nästa

"If you don't stand for something, you'll fall for anything"