Därför ska du skippa reklampitchen om du vill lyckas på linkedin

Nätverksexperten Tomas Lydahl harklade sig och frågade den förväntansfulla publiken i Värmlands Museums auditorium:

”Hur många är här idag för att sälja något?” 

Så gott som alla av dom 150 åhörarna räckte upp handen. Tomas nickade och viskande:

”Hur många av er… är här för att köpa något”.​

En eller max två personer höjde tveksamt näven i den ensamma tystnaden som uppstod.

Det som Thomas Lydahl så genialt illustrerar är att de flesta som går på ett nätverksevent går dit för att sälja, men nästan ingen för att köpa. Och precis samma sak har hänt med Linkedin de senaste åren.

562 miljoner användare

Linkedin är den kanal som flest marknadsförare runt om i världen använder för att knyta nya affärskontakter. Och det är den kanal som driver mest trafik till företags webbsidor.

Det publiceras så otroligt mycket innehåll på LinkedIn varje dag. 562 miljoner människor är med på Linkedin och 40% av dem använder nätverket dagligen. Och väldigt många inlägg som publiceras är ren reklam som inte ger användarna något som helst konkret värde - Alla är där för att sälja, men nästan ingen för att köpa.

Reklam är ett problem för hälften av alla svenskar

Samtidigt vet vi att folk är dödströtta på reklam. En undersökning av Novus visar att femtio procent av alla svenskar ogillar reklam. Så Reklam är ett problem för hälften av alla svenskar!

I bästa fall slutar folk bara att lyssna om du gör reklam för dig själv, men i värsta fall så kan den negativa känslan som reklamen framkallar, smittar av sig på dig som är avsändare också. Och då kan den här fantastiska kommunikationskanalen faktiskt göra mer skada än nytta.

Sluta pissa i poolen

Tyvärr är det här en nedåtgående spiral. Alla som publicerar innehåll som inte ger läsaren något värde pissar i poolen och gör poolen oanvändbar för alla andra som vill kommunicera via Linkedin. För ju mer dåligt innehåll som publiceras desto mindre användbar blir Linkedin som kanal. Många självutnämnda experter på Linkedin hävdar att du måste publicera en ny post varje dag för att synas. Men risken är då att du inte hinner skapa någonting som är bra och värdefullt för dina följare.

Och om alla andra gör på samma sätt så blir resultatet att en himla massa innehåll utan konkret värde riskerar att dränka allt content som faktiskt är bra.

Kvalitet före kvantitet

Det ÄR viktigt att publicera inlägg så ofta som möjligt om du vill maximera din synlighet på Linkedin, men aldrig, aldrig på bekostnad av kvaliteten.

Så, hur ska man göra för att lyckas?

All kommunikation sker på mottagarens villkor

Jo, till att börja med; all kommunikation sker på mottagarens villkor. Med det menar jag att det är upp till dig som avsändare att forma ett budskap som är intressant för din målgrupp och som är så enkelt som möjligt för din målgrupp att upptäcka, lyssna på och förstå.

Vems ansvar är det ifall ett budskap inte går fram?

Vems fel är det om ett barn inte förstår division – barnets, eller lärarens? Det är naturligtvis läraren som måste utforma sin kommunikation så att barnet förstår hur division fungerar.

Läraren måste först få barnet att VILJA lyssna och lära sig. Sedan måste hon använda begrepp och exempel som barnet förstår och kan relatera till.

Och på samma vis är det med all kommunikation. För att du ska lyckas kommunicera väl är det avsändaren som måste välja:

  • En kanal som målgruppen använder.

  • Ett budskap som mottagaren VILL lyssna på.

  • Och när du väl fått henne att lyssna, så måste du använda exempel som hon förstår och kan relatera till.

Därför funkar säljpitcher dåligt

Och om det är så att i princip alla är på Linkedin för att sälja något, men nästan ingen för att köpa, så förstår du varför det funkar dåligt med reklam och säljpitcher.

Ge mottagaren något värdefullt

Om du ska få någon att VILJA lyssna på det du har att säga så måste du först ge dom något värdefullt. Kväv impulsen att berätta om allt du kan och hur bra du är och att du fick beröm av en kund idag. BEVISA istället vad du kan genom att skapa innehåll som hjälper folk att lösa problem.

Du kan till exempel:

  • dela med dig av dina kunskaper som gör att folk blir bättre på sina jobb eller mer framgångsrika företagare.

  • skapa guider och checklistor som gör att dina följare kan förstå och navigera i en obekant bransch.

  • beskriva trender och förklara hur de kan hjälpa oss fatta beslut.

  • skriva en e-bok om vad som är viktigt att tänka när man ska köpa produkt X.

  • Och framför allt - kommunicera med hjälp av verkliga berättelser med verkliga karaktärer som vill något (ofta lösa ett problem), men som först inte lyckas och tvingas prova något nytt, och som efter några dikeskörningar lyckas. Låt berättelsen illustrera det du vill berätta så blir ditt budskap synligt, minnesvärt och intressant.

Värdefullt innehåll bygger förtroende

Om du skapar innehåll som ger konkret värde för dom som följer dig så kommer de att upptäcka din kompetens och få förtroende för dig. Och när de behöver den typ av tjänster som du erbjuder så är chansen stor att de hör av sig till just dig.

Frekvens mindre viktigt om du gör kvalitetscontent

Vad gäller publiceringsfrekvensen, så är det faktiskt ingen panik ifall det går en vecka utan att du har något värdefullt att publicera, för har du fokuserat på att göra bra content så kommer det synas i flera veckor på Linkedin, tack vare att folk gillar och delar.

Ha en fin dag!

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Rädda klimatet med tutorials

Nästa
Nästa

Därför ogillar varannan svensk reklam