Därför ogillar varannan svensk reklam

cigaretter.jpg

När farsan sladdade in den silverfärgade 245:an på Järnhandelns parkering i Kil hade det gått tre minuter sedan han insåg att han behövde en ny grill.

Gunnar, som skruvade koncentrerat på kassa-apparaten, pekade på den mindre av två klotgrillar, bredvid Stiga-gräsklipparen.

Farsan lyfte locket. Rullade grillen fram och tillbaks några gånger och nickade till Gunnar.”Ja tar'n”.

Om jag inte minns fel kostade grillen 89 kronor och vi var inne på Järnhandeln i max fem minuter.

Utbudet är enormt

När jag själv tittade efter grill i somras insåg jag att det inte är lika enkelt idag. Det finns gasgrillar, kolgrillar, rökgrillar och elgrillar.

Du kan välja emaljerad plåt, gjutjärn eller keramik. Det finns portabla grillar och det finns grillar som är så stora att de måste levereras med lastbil.

Det var lättare förr

Då var det faktiskt lättare förr. Du kunde liksom välja Volvo eller Saab. Kanal ett eller två. Crescent eller DBS. ICA eller Konsum. Men då hade vi ju inte Internet att konsultera så fort vi behövde göra lite research.

20 reklambudskap per minut

Det stora problemet idag är att det finns så otroligt mycket kommunikation. Enligt en artikel i Forbes har marknadsföringsexperter räknat ut att vi möts av mellan 4.000 - 10.000 reklambudskap om dagen. Det är 20 per minut. Det kan vara en ledtråd till varför folk ogillar reklam.

Manipulation sänker förtroendet

Undra på att det nästan är omöjligt att skapa budskap som tar sig igenom bruset och når hela vägen fram till målgruppen. Därför är det många som faller för frestelsen att använda manipulationer för att vi ska lyssna på dem, som exempelvis att hota med någon farlig konsekvens, locka med extrapriser, eller applicera en känsla av grupptryck genom att annonsera att "sju av tio väljer gasolgrill".

Men i längden funkar inte det där.

När vi märker att vi blivit manipulerade så tappar vi förtroendet för avsändaren. Och då gillar vi reklam lite mindre. Nästa gång det händer kanske vi till och med börjar utveckla ett förakt.

Varannan svensk ogillar reklam

En färsk undersökning av Novus, på uppdrag av Sveriges annonsörer, visar att andelen svenskar som ogillar reklam har ökat från 26% 2005 till 50% 2018. Under samma tid har andelen som är positiva till reklam gått ner från 44% till 17%.

Reklam är ett problem

Så reklam är alltså ett problem för hälften av alla svenskar. Ett problem!

Så kan vi inte ha det.

Jag vill göra ärligare marknadsföring som inte stör eller tränger sig på, utan som hittar kunden när hon behöver hjälp med någonting.

Jag vill att marknadsföring ska vara en lösning istället för ett problem.

Det går om vi slutar att sälja och istället lyssnar på vad kunden vill ha. Om du vill få chansen att berätta det du vill, så måste du först svara på kundens frågor. Annars kommer de inte ens hitta dig.

Vet du vad dina kunder googlar?

Hur gör du? Har du koll på vad dina kunder googlar efter? Har du skapat innehåll på din webbsida som beskriver det som kunderna googlar?

Om du är intresserad så kan du exempelvis prova ett verktyg för nyckelordsanalys som heter Answer The Public. Där kan du skriva in ett ord eller begrepp som är relaterat till dina produkter eller tjänster. Sedan tittar verktyget på sökdata från Google och plockar fram alla frågor som folk har ställt, där ditt ord ingår.

Relaterat inlägg:

Vad glassbilen kan lära oss om marknadsföring…

Ha en fin dag!

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Därför ska du skippa reklampitchen om du vill lyckas på linkedin

Nästa
Nästa

Att jobba hemifrån med tonåringar är som att driva ett B&B