"If you don't stand for something, you'll fall for anything"

vinyl.jpg

”If you don’t stand for something, you’ll fall for anything”, rappade Chuck D i Public Enemy 2007. Ett citat av Dr Gordon Eadie, som 1945 argumenterade att det var viktigare för krigsveteraners mentala hälsa att ha något att kriga FÖR, än att ha något att kriga EMOT.

Jag vill påstå att det är en sanning som gäller även i näringslivet.

Tänk vilken enormt mycket starkare drivkraft det skapar att ha en ”sak” eller en värdering att kämpa för, istället för bara ekonomisk vinning.

Den omåttligt kloke Simon Sinek säger att vi ska ”starta med VARFÖR” när vi kommunicerar. Ett VARFÖR är både karta och kompass. Det är en vision som ger mening till varje liten syssla du tar dig an, och motivation att övervinna även de tuffaste motgångarna. Kan verkligen rekommendera Sineks bok "Start With Why" om du inte läst den.

Ditt VARFÖR är din bästa story. Och om du berättar den bra kommer folk som sympatiserar med ditt VARFÖR att gå genom eld för att hjälpa dig förverkliga det. Det skapar oöverträffad lojalitet, både bland kunder och medarbetare.

Inom content marketing är storytelling en viktig komponent för att nå önskad effekt. Och riktigt bra storytelling kretsar ofta kring VARFÖR man gör något eller varför man över huvud taget finns.

Yo!

Ha en fin helg!

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Fem vanliga marknadsföringsmisstag

Nästa
Nästa

Så kan du marknadsföra dig gratis trots snåla sociala medier