Varför Content Marketing ger 3 gånger fler leads än reklam

Content Marketing genererar tre gånger så många leads som traditionell marknadsföring, enligt en rapport från Amerikanska NewsCred. Trots det kostar det i genomsnitt  62 procent mindre. Här är min förklaring på hur det kan komma sig.

Inte säker på vad content marketing är? Kolla här…

Säljprocessen har blivit en köpprocess

Tack vare internet har säljprocessen blivit en köpprocess. 56% av alla människor klickar bort videoannonser om det är möjligt och 70% uppger att de rent ut sagt ogillar annonser, en känsla som även smittar av sig på företaget som ligger bakom annonsen.Ett spännande bevis på att folk undviker reklam är att användandet av Facebook ökar med upp till 350% när blir TV reklam i TV-populära program som exempelvis Let’s Dance.

Reklam är spam

Det är få människor som är mottagliga för, eller ens kan tolerera traditionell reklam som annonser och reklamfilmer eftersom de går ut på att invadera din uppmärksamhet och leverera en säljpitch för något som du i nio fall inte ens är intresserad av. Folk tycker att reklam är spam, och vi gör vårt bästa för att undvika den.Gör du de här vanliga marknadsföringsmisstagen?…

Hjälp kunden köpa

Du kan inte längre sälja till kunden. Istället måste du hjälpa kunden att köpa när hon vill. Enligt amerikanska Retailing Today vill 81% av alla människor göra sin research inför ett köp på egen hand, utan att prata med en säljare. Som köpare vill du helst inte prata med en säljare alls.

Så ser dagens köpprocess ut

Borta är tiden då du ringer upp en säljare för att ställa lite frågor om en produkt. En normal köpprocess börjar istället med att du Googlar för att hitta svar på konkreta frågor som:

  • Vad kostar det?

  • Vad är skillnaden på den och den produkten?

  • Vad tycker de som redan har köpt? Och så vidare.

När du fått svar på alla dina frågor är du beredd att fatta beslut. Och den leverantör som ger bäst svar på dina frågor vinner oftast ditt förtroende.

Kunder hittar dig inte på webben

Enligt Marcus Sheridan, en framgångsrik amerikansk marknadsförare på företaget The Sales Lion, finns det en tydlig paradox mellan hur företag kommunicerar och vad deras kunder vill ha svar på. Han säger att vi som köpare förväntar oss bra information, men som företag vill vi berätta om våra produkter och tjänster och vi glömmer ofta bort att fokusera på vad våra kunder tänker på, vad de oroar sig för och vilka frågor de har. Därför hittar potentiella kunder ofta inte ens fram till rätt leverantör på webben.

Bli upptäckt i rätt sammanhang

Men om du jobbar med Content marketing så ökar chansen att du blir upptäckt i rätt sammanhang, nämligen när kunden letar efter information om din typ av produkt, eller om hur ditt företag är som arbetsplats. Content marketing går ut på att skapa relevant innehåll på din webbsida som svarar på kundens frågor så att hon kan fatta bra köpbeslut. Ta reda på vilka frågor dina kunder vanligtvis ha svar på och skapa bloggposter, artiklar, videor, podcasts eller andra typer av innehåll som svarar på dessa frågor bättre än dina konkurrenter.

Var en lärare

Var en lärare, och lär ut det du kan. Berätta hur man använder din produkt på bästa sätt. Jämför egenskaper hos din produkt med konkurrerande produkter, och var inte rädd för att erkänna att vissa kunderkategorier faktiskt borde välja någon av dina konkurrenters produkter istället för din. Sånt bygger enormt förtroende.

Konsumenter letar svar

Allt det här funkar eftersom vi konsumenter har en enorm törst efter instruktioner och kunskap innan vi handlar. Det finns ju så oerhört många alternativ på marknaden och vi vill inte köpa fel.I genomsnitt konsumerar vi 11,4 artiklar, bloggposter eller videofilmer om en produkt innan vi fattar ett köpbeslut. Enligt rapporten "Svenskarna och Internet" använder 58% av Youtubes svenska användare Youtube för att titta på instruktionsvideor. Dra nytta av den efterfrågan och publicera videor som undervisar dina kunder.

Bättre sökmotoroptimering

När du skapar innehåll som är relevant och värdefullt och som utgår ifrån dina potentiella kunders frågor så blir också din sökmotoroptimering bättre. För ju mer relevant innehåller du publicerar på din webbsida desto högre upp kommer den att hamna i sökresultaten på Google. Till skillnad från en vanlig annons på webben så kan ditt content fortsätta generera trafik till din webbplats i åratal.

Ditt content sover aldrig

Ditt content sover aldrig. Det jobbar dygnet runt, året om, och det finns där oavsett vilken tid på dygnet din nästa kund bestämmer sig för att ta reda på mer om just din typ av produkt.

Många har lyckats

Det finns massor av exempel på små och stora företag som haft stor framgång tack vare lyckad content marketing, men de kommer jag berätta om en annan gång.

Prenumerera på content-tips

I min nästa bloggpost kommer jag berätta vilka som är de fem viktigaste frågorna en köpare generellt sett vill ha svar på innan hon bestämmer sig för vilken produkt hon ska köpa. Klicka här om du vill försäkra dig om att inte missa det och andra content-tips.

Ha en fin dag!

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Fem frågor varje kund vill ha svar på innan de köper