Affärsframgångar är en bieffekt av empati

Affärsframgångar är en bieffekt av empati

Där står jag på restaurangen och roffar åt mig en tjock bunt med gratis vykort samtidigt som jag försäkrar mig om att ingen i personalen ser.

Det är sommaren 1994 och min bästa vän Anders och jag har bestämt oss för att sätta en genial plan i verket.

Hela sommaren har vi strykt runt på uteserveringar, druckit fatöl och raggat hej vilt på alla tjejer vi mött.

Ingen har fått napp ännu och självförtroendet är blåslaget och kantstött. Men nu ska allt det ändras och vi få en välförtjänt revansch.

Vi tar vykortsbunten och går till en parkbänk vid älven. Under djup koncentration skriver vi de ord som ska rädda oss från ensamheten.

“Det här kan inte gå fel”, skrattar Anders. Och jag håller med honom.

Jag skriver: “Du är den sötaste tjejen på stan och jag är en snäll, omtänksam och rolig kille. Ring mig ikväll för en romantisk date. Hälsningar Robert”.

Sen skriver jag numret till mitt livs första och splitter nya mobiltelefon - en Nokia 2010. För att vara säker på att kunna bli nådd skriver jag också numret till hemtelefonen, mamma, Anders och min gamla minicall, som var en manick man kunde ringa till för att meddela någon att man försöker få tag i honom.

“Det här kommer förändra hela spelplanen för vårt framtida samliv. Det är en fråga om ren statistik - om vi ger tillräckligt många tjejer ett kort så kommer vi få napp”.

Vi läser varandras kort och skrattar, övertygade om att det här kommer förändra hela spelplanen för vårt framtida samliv. Det är en fråga om ren statistik - om vi ger tillräckligt många tjejer ett kort så kommer vi få napp.

Sen kliver vi runt på stan och ger kort till alla snygga tjejer vi ser. Några lämnar tillbaks kortet och går vidare, men en fnissar förläget, vilket jag tar som ett tecken på att nu händer det grejer.

Sen tar vi en öl på en uteservering och lägger mobiler och minicalls på bordet. Bombsäkra på att snart, snart ringer det.

Idag förstår jag varför ingen ringde.

Ingen vill gå på date med mig bara för att jag skryter om mina positiva egenskaper.

“Det bästa sättet att få uppmärksamhet är att ge uppmärksamhet”.

Jag misslyckades för att jag försökte gena. Jag slösade inte en sekund på att försöka lära känna eller förstå personen framför mig, utan gick direkt på säljbudskapet. Det var kvantitet före kvalitet. Och när det handlar om relationer och förtroende så är det en pissig strategi.

Det bästa sättet att få uppmärksamhet är att ge uppmärksamhet.

Detsamma gäller i affärer.

Härom dagen ringde en kille och bad mig om marknadsföringstips. Han har startat företag och vill ha hjälp att hitta argumenten som får folk att förstå vilka bra tjänster han erbjuder.

Så har företag gjort i många år. De utvecklar en produkt, sen marknadsför de den i hopp om att väcka uppmärksamhet och att någon ska gilla produkten och köpa den. De gör samma misstag som jag gjorde med lapparna på stan. De skryter i sociala medier om hur bra deras produkt är och räknar upp tekniska egenskaper, som om de magiskt kan få folk att vilja köpa.

Och eftersom det inte kostar några pengar att ”dela ut lappar” i sociala medier så publicerar folk inlägg hela tiden, utan en tanke på att formulera ett budskap som utgår ifrån kundens intresse och behov. De skriver något som de vill berätta, istället för att skriva något som kunden vill läsa. De konstaterar att de fått en ny affär, varit på ett möte eller ingått ett nytt samarbete.

Få lägger energi på att formulera en story som ger läsaren nytta eller inspiration. En story som väcker känslor, bryter igenom bruset och bränner sig fast i minnet. Kvantitet går före kvalitet, så sociala medier mättas av usp:ar och säljinformation.

“De mest framgångsrika företagen gör saker som kunderna älskar, istället för att försöka övertala kunderna att älska deras saker”.

Författaren Bernadette Jiwa skriver att de mest framgångsrika företagen idag gör saker som kunderna älskar, ISTÄLLET FÖR att försöka övertala kunderna att älska deras saker.

Skillnaden är milsvid.

Den ena filosofin utgår ifrån producentens behov. Den andra ifrån kundens. Den ena försöker övertala, den andra lyssnar och försöker förstå. Den ena delar ut egocentrerade lappar på stan, medan den andra är nyfiken och empatisk. Men affärsframgångar nås inte med hjälp av övertalning och argumentation, de är en bieffekt av empati, menar Bernadette Jiwa.

Vill du lyckas i en sådan värld så krävs att du börjar med att skapa kontakt med människor och bygga ett förtroende. Var nyfiken. Ställ frågor. Lyssna. Lägg massor av tid på att förstå den story kunderna berättar om sig själva. Vilka de vill vara? Vad vill de uppnå? Vilka problem brottas de med och vilka behov har de?

När du helt förstår dina kunder och hur de känner sig har du empati nog att göra och marknadsföra saker som de älskar.

Skriv om något som dina kunder VILL läsa, så kommer du att beröra. Skriv det som en berättelse, så blir det dessutom intressant att läsa och enkelt att minnas.

Och här sitter jag och försöker skriva något klokt så att du ska upptäcka mig och älska mina tjänster :-)

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Vill du motivera någon att göra rätt - skildra något som är “fel”

Nästa
Nästa

Varför känner sig anställda mer sammanlänkade och lyckligare när de känner till historien om sitt företag?