Innovationssprint kläckte nytt franschisekoncept som gör att fler kan uppleva den Värmländska naturen

Staffan Svantesson vill att alla enkelt ska kunna komma ut i skogen och njuta av naturen. Men stadsfolk har sällan ordentlig utrustning och vet kanske inte var de hittar de finaste miljöerna och upplevelserna.

Lyxigt skogsbad

För några år sedan startade Staffan Happie Camp, som ställer ut välutrustade tält på vackra platser i de Värmländska skogarna.

Sen kan folk besöka dem som ett hotellrum i naturen. Det är välutrustat med kök, skön säng och god mat, långt ifrån civilisationen. Här får du verkligen vara i fred och “bada” i skogen under lyxiga förhållanden.

Inte skalbart koncept

Men att driva Happie Camp på egen hand är inte skalbart, enligt Staffan.

De senaste åren har han åkt runt som en skottspole mellan de olika tältplatserna och fyllt på mat och bytt sängkläder, och det finns en gräns för hur många platser man kan ha igång samtidigt.

Därför vill Staffan nu göra om Happie Camp till ett franschisekoncept för skogsägare som har vackra naturmiljöer.

Franschisekoncept ger skogsägare extra intäkter

Skogen växer långsamt och det tar ofta 80 år innan det är dags att avverka. Under den tiden kan skogsägare franschisa Happie Camps beprövade koncept, och få fina intäkter. Samtidigt får människor möjligheten att uppleva naturen på ett nytt vis, vilket har många positiva effekter på människors hälsa och den regionala besöksnäringen.

Innovationssprintar för att konceptutveckla

För att utveckla ett franschisekoncept har Happie Camp fått stöd av digitala klustret Compare och Visit Värmland att genomföra en innovationssprint tillsammans med kommunikationsbyrån Advant.

På uppdrag av Compare producerade Kontento en film som berättar om innovationssprinten. Syftet är att få fler att utveckla nya digitala affärsidéer med hjälp av sprintmetodiken.

I filmen berättar Staffan Svantesson och Mikael Engström från Advant hur innovationssprinten genomfördes under några intensiva höstdagar 2022.

Läs mer om projektet på digitala klustret Compares webb.

Digitalt Demenstest väcker hopp om rätt diagnos och rätt behandling – en annan film Kontento producerat på uppdrag av Compare.

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Varför känner sig anställda mer sammanlänkade och lyckligare när de känner till historien om sitt företag?

Nästa
Nästa

Driv trafik med en löjligt lång lista