Exempel - Hur marknadsför du en teknisk produkt online med content marketing?

Vill du marknadsföra tekniska produkter online är content marketing, eller innehållsmarknadsföring en tänkbar metod. Här är ett exempel på hur du kan göra.

Elcenter i Värmland går som tåget.

Företaget hittar ständigt nya affärsområden och utvecklar sina befintliga. Tar hem stora spännande uppdrag på löpande band. Anställer och växer varje år.

På pappret är de elektriker och experter på ljud, bild och belysning. Men jag som känner dem vet att Elcenter är ett företag som drivs av nyfikenhet och en benhård vilja att utveckla verksamheten och medarbetarna. Företagskulturen präglas av en stor portion empati.

Bolagets ledare sätter alltid människan först. Man ska trivas på jobbet. Resten löser sig.

Satsar på elbilsladdning

Som experter på det mesta inom elektricitet var Elcenter snabba att skapa ett affärsområde kring elbilsladdning. Med stor kompetens hjälper de privatpersoner, företag och bostadsrättsföreningar att välja rätt laddlösning. De fixar installation och hjälper kunden söka bidrag från Naturvårdsverket för att hålla nere kostnaden.

Utmaning

Utmaningen var att många var skeptiska mot laddboxar, det går väl lika bra att plugga in sladden i ett vanligt vägguttag, tänkte många.

Få känner till riskerna och nackdelarna med att ladda elbilen i ett vanligt eluttag. Därför insåg Elcenter att de behövde lära sina kunder en hel del, för att de skulle fatta välgrundade beslut om sin laddlösning.

Kontento hjälpte Elcenter att skapa en serie guider och kundcase till sin webbplats.

Stora guiden till elbilsladdning

Stora guiden till elbilsladdning

Stora guiden till elbilsladdning berättar det mesta du behöver veta om elbilsladdning. Med hjälp av text, illustrationer, video och räkneexempel förklarar guiden hur bilens elmotor och batteri fungerar och vad skillnaden är mellan enfasladdare och trefasladdare. Den visar hur du söker bidrag för att installera laddbox, och mycket annat.


Två kronor milen med elbil

Två kronor milen med elbil

Två kronor milen med elbil är ett skrivet kundcase om Sven-Erik som sparar pengar genom att köra på el. I artikeln berättar han om hur det gick till när Elcenter installerade laddbox och hjälpte honom få till en lösning som förenklar livet som bilägare.


Filmer

Kontento har också hjälpt Elcenter att bygga säljsidor för elbilsladdning som vänder sig både till konsumenter, företag och bostadsrättsföreningar.

Är du nyfiken på elbilsladdning så hittar du massor av information och svar på de flesta frågorna på Elcenters webbplats.


Robert Rundberget, Digital marknadsförare

Om författaren

Robert Rundberget har arbetat som journalist, copywriter och kommunikatör sedan 2001.

Kroniskt nyfiken på allt inom digital kommunikation drivs han av att göra brutalt hjälpsam marknadsföring online. Sedan 2018 driver han Kontento AB i Karlstad, med fokus på content marketing eller innehållsmarknadsföring.


Relaterad läsning


Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Så gör du digital marketing utan att det kostar skjortan

Nästa
Nästa

Releasefilmer - Svensk Markbetong