Vad är content marketing?

Content marketing är Internetålderns mest framgångsrika marknadsföringsstrategi. Det beror på att vi människor använder Internet till att hitta just… content.

82% av världens företag använder content marketing för att marknadsföra sig och driva affärer. En ökning med 70% jämfört med 2020 (enligt hubspot).

Det här är en artikel om vad content marketing är, hur det kan komma sig att det funkar så bra, och hur du kan använda content för att öka ditt företags försäljning.

Content marketing är innehållsmarknadsföring

På svenska heter content marketing ”innehållsmarknadsföring”.

Den enklaste beskrivningen på content marketing jag kan komma på är:

Att göra innehåll på din webb och i egna kommunikationskanaler som är intressant för dina kunder.

I egna kommunikationskanaler

Content är inte som reklam. Du betalar inte för att få synas ett etablerat media - utan du gör det på din egen sida, för det är dit du vill att folk ska hitta.

Du måste inte annonsera i DN för att folk ska hitta dig längre. Om du skriver en artikel som är intressant för dina kunder så kommer de att hitta dig via google.

Reklam söker upp kunder att övertyga. Med content på din webb så kommer kunden istället till dig.

Intressant för dina kunder

För att content ska fungera som marknadsföring behöver den vara intressant för just människor du vill ha som kunder.

Vad är content marketing? Content är artikeln du letar efter, reklam stör upplevelsen

Content är artikeln du letar efter, reklam stör upplevelsen eftersom den pratar utan att räcka upp handen.

Vad är syftet med content marketing?

Syftet med content marketing kan vara att få folk att:

  • upptäcka dig

  • gilla dig

  • känna förtroende för dig

  • få möjlighet att “testköra” dig eller dina produkter utan risk

  • köpa av dig

  • och köpa igen

Syfte och målgrupp styr form och tonläge

Syftet och målgruppen bestämmer vilken form ditt content ska ha, vilket medie du bör använda, och vilket språk eller “tonläge” du ska kommunicera med. Om du snackar med gymnasieungdomar så bör du använda helt andra typer av content, medier och tonläge, än om du vänder dig mot medelålders kvinnor.

Kolla hur målgruppen gör och försök matcha deras intressen.

Content ska hjälpa, utbilda, inspirera eller roa

Gemensamt för nästan all content marketing är att den oftast hjälper, utbildar, inspirerar eller roar publiken. Det kan vara en instruktionsfilm på Youtube om hur du byter cykelkedja, artikeln du just nu läser om hur du kan marknadsföra dig med hjälp av content, eller varför inte en podcast som intervjuar författare av böcker om försäljning.

En vanlig typ av content är kundcase. En kund till ett företag berättar om ett problem han hade, och vad det problemet ledde till. Livet var bistert, tills han upptäckte en produkt som hjälpte honom att lösa sitt problem, och nu är livet underbart.

Börjar du se ett mönster?

Utgå ifrån kundernas problem

Utgå från dina kunders problem och frågor, beskriv dem noga, och föreslå lösningar. Eftersom vi googlar våra problem så är problembeskrivningen viktig för att du ska hamna högt i sökresultaten och bli upptäckt av rätt personer i rätt kontext.

Om dina kunder vill veta vad det kostar att stenlägga en garageuppfart med natursten, så skriv en artikel som berättar vilka saker som påverkar kostnaden. Alla undrar vad saker kostar, och om inte du svarar på den frågan så gör någon annan det.

Säljer du mjukvara för enkel bokföring? Gör en film som svarar på de tio vanligaste bokföringsfrågorna, eller om de fem vanligaste bokföringsfelen, och hur man kan undvika dem.

Innehåll som hjälper kunden att förstå grunderna om din bransch, eller den produktkategori du säljer, är guld värt. Sånt innehåll ger kunderna möjlighet att hitta dig tidigt i sin köpresa. De flesta av oss börjar nämligen med att googla när vi funderar på att köpa något, eller har ett problem att lösa.

Därför är det viktigare att prata om de problem som kunden upplever och hur de kan lösa dem, än att prata om din produkt eller tjänst. Den kan du berätta om senare, när du visat att du förstår kundens problem, och att du har en lösning. Då skapar du innehåll som har ett konkret värde för dina idealiska kunder. Det ökar chansen att rätt folk hitta ditt content genom en sökning på Google, och följer dig om det du publicerar är intressant.

Gör en lista med ord, frågor och problem som du vet att dina kunder har, sedan skapar du innehåll om detta.

En långsiktig investering

Content marketing är, som många andra bra saker i världen, en långsiktig investering.

Det kostar tid och pengar att skapa intressant och hjälpsamt innehåll, och det kan ta flera månader innan du ser skillnad i trafiken till din webbsida, och ökad försäljning. Men det är värt det. För när du väl publicerat ditt content så kommer det att driva trafik till din webb under en lång tid framöver, utan att det kostar något.

Jämför det med annonser, som kostar pengar varje gång visas en annons, eller klickar på den.


Robert Rundberget, specialist på content marketing

Om författaren

Robert Rundberget har arbetat som journalist, copywriter och kommunikatör sedan 2001.

Kroniskt nyfiken på allt inom digital kommunikation drivs han av att göra brutalt hjälpsam marknadsföring online. Sedan 2018 driver han Kontento AB i Karlstad, med fokus på content marketing eller innehållsmarknadsföring.

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Så överlistar du hjärnans spam-filter

Nästa
Nästa

Att ge är effektiv marknadsföring