Vad glassbilen kan lära oss om marknadsföring
För den som växte upp under 70-talet var det absolut häftigaste som kunde hända att glassbilen rullade in på gatan med sirenerna tjutande.
Även de mest kobenta ungarna sprang så sandalerna yrde, och klotgrillande föräldrar stannade mitt i halsblosset för att gräva fram sina sista skrynkliga femkronor – kosta vad det vill, klart ungen ska ha glass efter flintasteken.
Bygg ditt eget medium
Idag har glassbilen konkurrens från många håll. Ändå vet alla svenskar som inte är döva eller har en kognitiv funktionsnedsättning hur glassbilen låter. Väck vem som helst mitt i natten, jag slår vad om att hen kan nynna glassbilens trudelutt. Kännedomen om glassbilen är med andra ord total.
Trots det har jag aldrig sett eller hört reklam för glassbilen någonstans. Under många år har de byggt upp kännedomen kring sin egen marknadsföringskanal och sitt eget kommunikationsmedium, precis som content marketing.
Lärdom: Glassbilen har skapat sitt eget medium som når så gott som alla svenskar. Oavsett vad du gör när glassbilen kommer så hör du den. Musik är dessutom något som de flesta människor gillar, och vem kan motstå en glad melodi?
Det räcker att väcka en tanke
En bekant berättade att han lurat i sina barn att glassbilen spelar sin melodi när glassen är slut. Det är enklare än att säga nej.
Det är inte så konstigt, för glassbilens melodi är perfekt anpassad till barnen. Den är enkel, glad och trallvänlig. Det räcker med att få barnen att tänka på glass, så gör de resten av säljarbetet gentemot föräldrarna. ”Kom igen nu pappa, bara en påse knattar! Jag får ju aldriiiig nåååågonting”.
Lärdom: Keep it simple. Kommunicera glada tongångar. I många fall räcker det att väcka en tanke och en lust.
Lagom ofta är bäst
Hur bra skulle det gå för glassbilen om den kom varje dag? Förmodligen inget vidare! Inom kort skulle det kännas som spam.
Nej, glassbilens framgång hänger på att den kommer med lagom mellanrum. Dels behöver glassen ta slut så vi har plats för en ny påse i frysen. Dels behöver det vara tillräckligt glest för att vi ska känna det som att vi måste passa på, annars får vi vänta ytterligare tre veckor till nästa gång. På sommaren kommer den oftare än på vintern.
Lärdom: Anpassa frekvensen i din marknadsföring efter både målgrupp, produktgrupp, konsumtionsmönster och säsong. Här är en bra artikel om hur ofta du ska posta på sociala medier.
Förenkla köpprocessen
Hur många gånger har du stått vid glassdisken i din lokala butik och insett att du inte kommer hinna hem innan glassen smälter?
Med glassbilen behöver du aldrig fundera på det. Det eliminerar ett viktigt motargument till att köpa glass och gör det väldigt enkelt att handla. Det är en service vi är beredda att betala lite extra för.
Lärdom: Förenkla köpprocessen. Placera dig så nära konsumtionsplatsen som möjligt.
Skapa unika erbjudanden
Glassbilen säljer egna glassar i storpack. Det gör dem svåra att jämföra med konkurrerande varumärken. Känslan är att de är ganska billga, men jämför kilopiset på deras glass med konkurrenternas så ser du att det är premiumpriser.
Lärdom: Skapa egna erbjudanden som är svåra att prisjämföra med konkurrerande alternativ.
Bredda ditt utbud
Är du inte sugen på glass kan du ta ett tvåpack pizza. Eller varför inte en fiskgratäng? Glassbilen har insett att folk kan tänka sig att köpa andra frysvaror än bara glass.
Egentligen är det ingenting som säger att de inte skulle kunna vara som en rullande frysdisk, lika välsorterad som vilken butik som helst.
Men var försiktig, risken finns att det är betydligt färre barn som skulle tjata till sig en påse pyttipanna än ett 36-pack glasstrutar.
Lärdom: Bredda ditt utbud av produkter om det stämmer med din röda tråd.
Dela om detta var värdefullt
Om detta var värdefullt för dig får du gärna dela med dig i valfria sociala medier.
/Robert
Bilden på glassbilen hämtad från: https://sv.vecteezy.com/ Designad av https://sv.vecteezy.com.
Ha en fin dag!