Så kan du marknadsföra dig gratis trots snåla sociala medier
I många år har du kunna marknadsföra dig gratis via sociala medier.
Men nu är det slut med det. Det har aldrig varit svårare att få organisk trafik.
Vad är problemet?
Konkurrensen är enorm
En orsak till att det är så svårt är att du aldrig haft mer konkurrens om folks uppmärksamhet. Det finns 440 miljoner bloggar som varje månad publicerar 76,3 miljoner bloggposter.
Sociala medier vill inte länka till din webbsida
En annan orsak är att sociala medier inte vill länka till din webbsida. De vill att du ska vara kvar på deras plattform och exponeras för deras reklam så att de kan samla mer data om dig och tjäna mer pengar.
Facebook visar inte länkade poster
Facebook har i princip slutat att skicka trafik utanför sin egen plattform. Om du länkar till din websida från en post på facebook så kommer det sociala nätverket att exponera din post för färre människor än om du INTE har en länk i din post. Dessutom – Facebook visar helst inte poster av företag.
Här är en graf som visar hur mycket den organiska trafiken som skickas från facebook minskat senaste åren, enligt en undersökning av Rand Fishkin på Sparktoro. Bara en procent av alla länkar som publiceras på facebook klickades det på i juni 2016.
Organisk trafik från Facebook
Instagram låter dig inte ens länka
På instagram är det enkelt, där kan du inte ens skapa en länk någon annan stans än i din profil. Du kan skriva en adress, men det blir ingen länk.
Krångligt för en generation som vant sig vid att det räcker med att klicka.
Linkedin kan luras
Även Linkedin minskar din räckvidd om du länkar till en adress utanför Linkedin.
Ett trick många använder är att skriva sin post utan länk, men så fort de publicerat skriver de en kommentar på sin egen post med en länk till den aktuella sidan. Jag har dock ingen data på ifall antalet klick blir fler - för även om posten visas för fler personer så är det lite krångligare för dem att hitta länken att klicka på.
Vill du nå ut på Linkedin så finns det strategier att använda.
Google vill inte att du ska klicka på sökträffarna
Det här problemet gäller inte bara sociala medier.
Även Google gör sitt bästa för att behålla dig på sin plattform. De vill helst svara på din sökfråga utan att behöva ”förlora dig” till någon webbsida. Som i sökningen här nedanför efter ”Kallaste platsen på jorden”.
Och Google är framgångsrika i sin strävan att behålla dig på sin plattform. Särskilt när det gäller mobilsökningar. Kolla på den här grafen, som även den är sammansatt av Rand Fishkin på Sparkturo.
Den röda kurvan visar hur stor procent av alla sökningar på mobiltelefon som resulterar i att vi klickar på någon av länkarna i sökresultaten. Den blå kurvan visar hur stor andel vi klickar på när vi söker på dator. Båda går stadigt nedåt.
Kan man inte bara annonsera?
Ett lösning är naturligtvis att betala för annonser.
De flesta sociala medier och Google erbjuder möjligheter att annonsera väl segmenterat till din målgrupp. Och det kan se ganska billigt ut att annonsera för en hundring på Facebook, men hur många når du egentligen?
Och hur många av de du når fram till är egentligen intresserade av det du erbjuder?
Folk klickar ju ”gilla” till höger och vänster utan att vara genuint intresserade av saker - för att vara snälla mot en vän, för att få egna likes tillbaks, eller bara för att man gillar något som är relaterat.
Annonser är ett bra sätt att snabbt bygga upp kännedom om din produkt eller ditt varumärke, men den har inte lika stor trovärdighet som en artikel eller en blogpost. En annons försvinner också så fort du slutar betala, till skillnad från ett blogginlägg eller en artikel på din webbsida.
Så vad kan du göra?
Allt är dock inte nattsvart.
Även om ingen verkar vilja bjuda på trafik så finns det digitala marknadsföringsstrategier som kan hjälpa dig att driva trafik till din webbsida.
Blogga kvalitetsinnehåll regelbundet
Ju mer kvalitetsinnehåll du har desto fler träffar kan det generera i sökningar på Google. När du nått en kritisk massa kommer ditt innehåll attrahera exponentiellt mycket mer trafik. Om någon hittar en intressant bloggpost hos dig, så upptäcker hon snart att du skrivit andra spännande inlägg. Hon kanske delar detta i sina nätverk och om nog många delar med sig så blir ditt innehåll viralt.
Satsa på periodisk E-post
Om du inte redan har ett periodiskt mailutskick med nyttiga tips och värdefull information till din målgrupp så är det dags att börja nu.
Facebook och Google kan ändra sina algoritmer i morgon, därför ska du så fort som möjligt få folk att prenumerera på dina utskick. Om du äger kanalen som du kommunicerar med dem genom spelar det ingen roll ifall Google ändrar sin algoritm.
Använd ALLA sociala medier
Tycker du fortfarande Facebook är för privatlivet och Linkedin för professionella syften? Då går du miste om en stor potentiell spridning, eftersom olika människor favoriserar olika sociala medier.
Har du 500 vänner på Facebook så betyder det att du får fem klick i snitt per publicerad post. Och det är fem bättre än inga.
Om du också publicerar på Linkedin, Instagram, Pinterest, Twitter, snapchat med flera så får du sammanlagt en hyfsad spridning.
Helt gratis.
Skapa innehåll som hjälper dina kunder
50% av alla svenska ogillar reklam. Därför är det viktigt att inte vara för ”säljande” eller ”skrytsam” i det du skriver eller publicerar.
Var så objektiv som möjligt.
Tänk som en journalist, som alltid försöker skildra båda sidorna av myntet och undvik värdeord som ”största”, ”bästa” och liknande.
Beskriv istället sakligt hur saker ligger till.
Tänk Content marketing och försök identifiera vilka frågor dina kunder vill ha svar på innan de är redo att köpa.
Se till att det finns bra info på Google My Business
Lägg in information på Wikipedia
Wikipedia är världens största uppslagsverk och innehållet produceras av alla som vill hjälpa till.
Wikipedia är starkt sökmotoroptimerat och hamnar alltid högt upp i sökträffar på Google.
Du kan själv skriva faktabaserade artiklar om någon sak, produkt, person eller företag och publicera på Wikipedia.
Men här funkar inte säljsnack, utan bara fakta.
Överkurs
För dig som jobbar med att optimera för vissa sökord kan det finnas anledning att undvika ord som har låg CTR (Click Through Rate), eftersom de som söker på de orden sannolikt får ett snabbt svar direkt i sökresultaten.
Eftersom folk söker efter allt längre fraser i Google så kan det vara värdefullt att optimera för long-tail-fraser.
Dela och kommentera gärna den här artikeln om den var värdefull.
Ha en fin dag!