0706-65 74 25 robert@kontento.se

NY STUDIE: BARA EN PÅ TUSEN INTERAGERAR MED DINA FACEBOOKINLÄGG

Tiden då du kunde marknadsföra dig gratis i sociala medier är definitivt över. Men det finns tekniker som fortfarande kan öka din genomslagskraft i sociala medier.

Dessutom finns helt andra metoder att marknadsföra dig gratis online.

I den här artikeln berättar jag fyra.

Men innan vi kommer till det ska vi se vad den nya studien kommit fram till.

SÅ LITE ENGAGERAR POSTER PÅ FACEBOOK, TWITTER OCH INSTAGRAM

Rival Q har mätt vilken grad av engagemang företagsinlägg fått på Facebook, Instagram och Twitter. Engagemang definieras som summan av alla gillanden, kommentarer, delningar, favoritmarkeringar och reaktioner som görs på ett inlägg, dividerat med antalet följare som företaget i fråga har.

Totalt har de analyserat 1,6 miljoner facebookinlägg, 600.000 instagramposter och 2,4 miljoner tweets av 1800 företag i 12 olika branscher.

Klart sämst engagemang får du på Twitter, med 0,048%. Det betyder att du måste ha två tusen följare för att få en enda interaktion. 

Att publicera något på Twitter är med andra ord som att gå en kilometer rakt ut i skogen och viska lite försiktigt bakom en gran.

På Facebook är engagemanget ungefär dubbelt så stort. 0,09% interaktion i medelvärde över alla tolv branscher innebär att du behöver ha strax över 1000 följare för att få en enda gillamarkering.

”Instagram ger 18 gånger mer engagemang än Facebook”

Bäst är Instagram med en engagemangsgrad på 1,60%. 18 gånger mer engagemang än du får på Facebook!

De inlägg som ger mest interaktioner är foto-inlägg, följt av videoinlägg på facebook och karusell-inlägg på instagram.

DÄRFÖR ÄR ENGAGEMANGET DÖTT I SOCIALA MEDIA

Varje aktion har en motreaktion. Under många år ökade intresset för sociala medier. Men sedan några år tillbaks har engagemanget varit på väg ner. 

Och här är orsakerna:

Under förra året beslutade sig Facebook för att satsa mer på ”interaktioner mellan människor”. Därmed har företagsinlägg prioriterats ner. Du märker tydligt att antalet företagsinlägg har minskat i ditt nyhetsflöde.

En annan förklaring är att folk helt enkelt är trötta på all promotion som sker av företag i sociala medier. Och precis som med reklam har vi utvecklat ett mentalt filter som gör att vi helt enkelt inte ”ser” företagens poster längre. 

SÅ HÄR KAN DU MARKNADSFÖRA DIG ISTÄLLET

LEVERERA NYTTA

Helt döda är inte sociala medier ännu.

Du kan öka din publiks engagemang genom att öka kvaliteten på innehållet du publicerar. Undvik att publicera rena reklaminlägg som berättar att ditt företag tagit hem en stor affär. Då är det mycket mer intressant att göra ett kundcase där du lyfter fram din kund och berättar en story om hur hon har övervunnit svårigheter och utvecklat sitt företag tack vare dina produkter.

Skryt och superlativ kan du spara till bastun med kompisarna – i sociala medier funkar det mycket bättre att bjuda på information som ger dina följare konkret nytta.

ANVÄND MAILUTSKICK

Anledningen till att du får så mycket mailutskick är för att de fungerar.

För varje krona du lägger på epostmarknadsföring får du 38 kronor tillbaks. Det gör epost till den form av marknadsföring som ger allra mest return on investment. 

Men du måste göra det på rätt sätt:

  1. Be om lov att få skicka mail.
  2. Skicka inte reklamerbjudanden – leverera nytta och bygg en publik som längtar efter ditt nästa utskick med smarta tips och goda råd, eller guider och recensioner av utrustning dina kunder har konkret användning av.
  3. Var generös och tänk långsiktigt.
  4. Skapa automatiserade sekvenser av epostutskick – exempelvis kan nya prenumeranter få ett brev i veckan med värdefulla tips. Använd Mailchimp eller liknande verktyg.

BLOGGA!

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Börja blogga, och gör det ofta. 

Företag som bloggar har 438% större fotavtryck i sökmotorer, vilket innebär att de dyker upp mycket oftare när du googlar. 

Använd ubersuggest.io och answerthepublic.com för att ta reda på vilka frågor folk googlar efter svar på. Sedan skapar du innehåll som svarar på de frågorna bättre än vad dina konkurrenter gör.

LÄMNA SPÅR EFTER DIG

Du ser dem främst på Linkedin – personerna som kommenterar allt och alla. Det gör att de syns ofta och för väldigt många människor. 

Så här funkar det:

Du kommenterar en persons inlägg. Din kommentar hamnar överst och syns direkt under själva inlägget. Potentiellt blir din kommentar synlig för alla den personens kontakter. 

Samma sak kan du göra genom att kommentera bloggar och webbsidor som många läser – helst sådana som dina kunder läser.

Men var försiktig med att bara kommentera för kommenterandets skull. Det märks. Och det gillas inte.

Försök att tillföra något värdefullt. En adress till en sida att läsa mer, eller en studie som ger ytterligare information.

Du kan också ställa frågor till författaren för att få något förtydligat.

Vad har du själv för tips? Skriv en kommentar och bjussa på ett tips.

Lycka till!

Senaste inläggen

Pin It on Pinterest