Marknadsföring ska vara hjälpsam

Marknadsföring ska vara hjälpsam

Få branscher har förändrats så mycket av digitaliseringen som marknadsföring. Enligt ett berömt citat från amerikanska köpmannen John Wanamaker så ger “hälften av alla pengar jag lägger på marknadsföring ingen effekt. Problemet är bara att jag inte vet vilken hälft”.

Vilken marknadsföring fungerar?

För inte så länge sedan gick det helt enkelt inte att mäta effekten av sin marknadsföring. Man kunde se att kännedomen om ett varumärke ökade och att försäljningen kanske gick upp, men vilken av alla annonser, broschyrer och andra reklaminsatser fick nålen att röra sig?

Varje klick genererar data

Idag är läget helt annorlunda. Den mesta marknadsföringen är digital och varje gång någon klickar så genererar det data hos avsändaren. Vi som sitter på andra sidan kan se vem som klickar, vad de klickar på, hur länge de stannar på en sida, vilken sida de går till sedan och så vidare.

Många marknadsförare misslyckas att väcka nyfikenhet

Men trots att vi vet det mesta om våra kunder och har tusentals kanaler att annonsera i, så misslyckas ett stort antal marknadsförare med att väcka nyfikenhet och skapa förtroendefulla relationer med sina kunder.

Hur kommer det sig? Data skulle ju vara den nya oljan.

Jag har en teori.

Gratis är skit samma

Eftersom vi har så många kanaler att marknadsföra oss i helt gratis så gör vi det långt mycket mer än tidigare. Och eftersom det inte kostar något så är det inte så noga vad vi säger.

Så vi gödslar dagligen med slentrianmässigt ihopspikade budskap. Alla vill få en syl i vädret. Skit samma om någon behöver den.

Det handlar om att hjälpa

Men ingen lyssnar, för marknadsföring handlar inte om att få en syl i vädret. Det handlar inte om att skrika efter uppmärksamhet.

Jag tror att marknadsföring handlar om att skapa värde för kunden, det handlar om att förändra saker till det bättre och det handlar om att hjälpa människor. Och det gör vi inte genom att slänga upp ännu en syl i vädret.

Marketing to serve, not to sell

Amerikanska författaren Andrea Fryrear satte huvudet på spiken när hon sa "Marketing to serve, not to sell, is the only viable way to approach our profession in the 21:st century".

Hon sammanfattar klockrent hur jag tror marknadsföring ska göras för att fungera effektivt i vår digitala tidsålder. För om du alltid har kundens bästa i åtanke när du formulerar din marknadsföring så kommer den vara relevant för mottagaren.

Fråga dig själv:

Hur hjälper den här marknadsföringsinsatsen kunden? Vad försöker du förändra? Vem är den till för och hur vet du ifall den fungerar?

Om du gör det så kommer du skapa marknadsföring som kunden får förtroende för. Och om folk känner förtroende för dig behöver du inte skrika efter uppmärksamhet.

Eller vad tror du?


robert_rundberget.jpg

Om författaren

Robert Rundberget har arbetat som journalist, copywriter och kommunikatör sedan 2001.

Kroniskt nyfiken på allt inom digital kommunikation drivs han av att göra brutalt hjälpsam marknadsföring online. Sedan 2018 driver han Kontento AB i Karlstad, med fokus på content marketing eller innehållsmarknadsföring.


Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

6 saker du kan göra för att öka trafiken till din webb

Nästa
Nästa

Varför får du så lite trafik till din webb?